Benzyna czy diesel? Porównanie kosztów eksploatacji

Benzyna czy diesel? Porównanie kosztów eksploatacji

Zastanawiasz się, jakie auto kupić: z silnikiem benzynowym czy może z dieslem? Koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Posiadanie samochodu wiąże się ze sporymi wydatkami. Musimy opłacać jego ubezpieczenie i przegląd, cyklicznie dokonywać różnych napraw. Młodzi, niedoświadczeni kierowcy przy wyborze samochodu często kierują się kryterium finansowym. Zadają sobie pytania typu: "Ile miesięcznie będzie mnie kosztować jego utrzymanie?" i ostatecznie podejmują złe decyzje, bo nie biorą pod uwagę wszystkich czynników. Postanowiliśmy skonfrontować samochód benzynowy z dieslem i na podstawie doświadczeń oszacować miesięczne koszty użytkowania pojazdu.

 

Jedni wolą diesla, inni benzynę

Dwóch kierowców kupuje podobne samochody, jeden z silnikiem dieslowskim, drugi benzynowym. Zakładamy, że rocznie przejeżdżają nieco ponad 30 000 km, a samochody rozliczają w ramach działalności gospodarczej.

 

Diesel: koszty eksploatacji

Samochody zasilane olejem napędowym wykazują niższy poziom spalania od "benzyniaków". Ma to związek z jednostką napędową, która jest wysokoprężna, wyposażona w turbinę. Silnik diesla ma ponadto pompowtryski oraz świece żarowe, które podgrzewają paliwo. Wysokie koszty eksploatacji tego rodzaju aut są konsekwencją błędnych przyzwyczajeń kierowców. Przed jazdą samochód powinien pracować kilkadziesiąt sekund, aby ciśnienie w silniku się wyrównało, a turbina nagrzała do odpowiedniej temperatury. Tuż po skończonej trasie nie powinno się gasić silnika zbyt szybko. Turbina rozpędza się do 15 000 obrotów na minutę, jest bardzo rozgrzana i powinna się schłodzić. Będzie do tego potrzebować powietrza, a gasząc silnik, narażamy ją na przegrzanie. Jeśli kupione samochody były używane, jest więcej niż pewne, że właściciel diesla będzie w ciągu roku regenerował turbinę.

Ponadto koszty paliwa będą niższe tylko przy prawidłowej jeździe. Na krótkich odcinkach nierozgrzany diesel potrafi palić 2,5 raza więcej niż na trasie. Np. 12 litrów zamiast 5.

Używany samochód z silnikiem diesla przy prawidłowej jeździe (oznaczającej cierpliwe czekanie przed rozpoczęciem jazdy i po jej zakończeniu) będzie kosztował nieco więcej niż samochód benzynowy (niższe koszty paliwa, ale wyższe napraw). Kierowca mający przyzwyczajenia z "benzyniaka" prawdopodobnie wyda więcej na naprawy niż na paliwo.

Potencjalne koszty (samochód 8-10 lat, diesel, spalanie na trasie 5 l, 30000 km/rok): 3000-3500 zł na paliwo + 3500-4000 zł na remonty.

Części samochodowe do aut z silnikiem diesla niejednokrotnie są o wiele droższe niż części do samochodów z silnikiem benzynowym. Warto mieć sprawdzony sklep internetowy, który oferuje je w atrakcyjnych cenach (sprawdź tutaj).

 

Benzyna: koszty eksploatacji

Samochody z silnikiem benzynowym potrzebują droższego paliwa i w dodatku zużywają go więcej. Mają jednak niepodważalną zaletę – wymagają zdecydowanie mniej cierpliwości. Przeciętny kierowca samochodu z silnikiem benzynowym znacznie rzadziej niż właściciel diesla odwiedza warsztat. Poza tym nawet jeśli na trasie "benzyniak" pali więcej (np. 6-6,5 l zamiast 5), to w jeździe miejskiej jego spalanie nie wzrośnie aż tak bardzo (np. do 8-10 l/100 km).

W aucie benzynowym układ napędowy nie powinien się psuć, a na przeglądach ujawniają się typowe usterki: wyeksploatowane wahacze, przeguby i korozja podwozia.

Koszty eksploatacji "benzyniaka" w głównej mierze uzależnione są od wydatków przeznaczonych na paliwo. Napraw jest mniej.

Potencjalne koszty (samochód 8-10 lat, benzyna, spalanie na trasie 6 l, 30000 km/rok): 4000-4500 zł na paliwo + 500-1000 zł na naprawy.

 

Podsumowanie: co się bardziej opłaca?

Samochody z silnikiem diesla muszą być odpowiednio traktowane, aby były tańsze w utrzymaniu od "benzyniaków". Te drugie można gasić zaraz po przyjeździe i uruchamiać bez żadnych ceremoniałów. Warto dodać, że samochód z silnikiem diesla będzie nieco droższy w zakupie od tego samego modelu z silnikiem benzynowym o blisko 10%. Więc bardziej opłacalny jest samochód z silnikiem benzynowym, a ponieważ w naszym kraju ceny paliwa się ustabilizowały - dopóki różnica pomiędzy ropą a benzyną bezołowiową będzie mniejsza niż 1 zł, diesel zawsze zostanie na drugim planie. Niezależnie od tego, czy posiadamy samochód z silnikiem benzynowym, czy dieslowskim, warto dbać o sprawdzone i wysokiej jakości części samochodowe, które znajdziesz w sklepie Auto Części Zielonki.