Biegać na czczo czy po śniadaniu?

Lubisz biegać rano? Musiałeś więc zadać sobie kiedyś pytanie, czy nie lepiej byłoby jeść śniadanie po treningu. Poniżej rozważamy wszystkie za i przeciw.

Wielu zawodowych sportowców biega rano o pustym żołądku – zdawałoby się więc, że nie ma w tym nic złego. Ale czy osoby biegające rekreacyjnie, dla korzyści zdrowotnych i sylwetkowych, powinny ich naśladować? A może bieganie na czczo jest dobre tylko wtedy, gdy chcemy osiągnąć jakiś konkretny cel?

 

Kiedy warto biegać na czczo?

Każdy trening można podzielić na dwie fazy: w pierwszej organizm pozyskuje energię przede wszystkim z glikogenu – pierwiastka zmagazynowanego w mięśniach i wątrobie – w drugiej natomiast, która następuje po upływie ok. 20 minut, z tkanki tłuszczowej. Po tym czasie rezerwy glikogenu w mięśniach się wyczerpują. Pierwszą fazę można jednak znacznie skrócić dzięki bieganiu na czczo.

Wtedy zapasy glikogenu szybciej się zużywają i szybciej następuje spalanie tkanki tłuszczowej. Bieganie na czczo jest więc dobre dla osób, które biegają po to, aby schudnąć. W każdym innym przypadku wskazane jest spożycie posiłku przed treningiem. Dlaczego? Ponieważ w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego, podejmowanego na czczo, spalaniu ulegają również mięśnie.

 

Czy bieganie na czczo jest ryzykowne?

Bieganie na czczo obarczone jest kilkoma wadami. O stopniowym spalaniu tkanki mięśniowej była już mowa. Do tego dochodzi jeszcze poważne ryzyko kontuzji, związane z niższą wydolnością organizmu i szybciej następującym zmęczeniem. Bieganie na czczo może też skutkować zaburzeniami koncentracji. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do omdleń.

 

Jak biegać na czczo?

Aby uniknąć negatywnych konsekwencji biegania na czczo, zaleca się nie podejmować intensywnych treningów przed śniadaniem. Pozwól sobie na nieduże tempo, pamiętaj też o tym, by wstać co najmniej pół godziny przed rozpoczęciem treningu. Wskazana jest też 15-minutowa rozgrzewka, składająca się przede wszystkim z ćwiczeń na rozciąganie mięśni. I nie zapomnij się nawodnić przed wyjściem z domu!

 

Bieganie na czczo mija się z celem, jeśli nie zależy Ci na tym, aby schudnąć. Osoby biegające dla wzmocnienia mięśni i kondycji powinny biegać po śniadaniu, nawet bardzo lekkim. Może to być banan, kromka pełnoziarnistego chleba z szynką czy jogurt. Po treningu można sobie pozwolić na bardziej pożywny posiłek.