Copywriting: gdzie można dorobić na pisaniu artykułów?

Copywriting: gdzie można dorobić na pisaniu artykułów?

Aby zostać copywriterem, nie wystarczą chęci i lekkie pióro. Potrzebni są również zleceniodawcy. Jak zwrócić na siebie ich uwagę?

Pisanie artykułów na zamówienie może przynosić wymierne korzyści finansowe. Krążą słuchy, że niektórzy freelancerzy utrzymują się wyłącznie z copywritingu. Na ile jest to prawda, nie nam o tym wyrokować. Grunt, że przy odpowiednich umiejętnościach, sumiennym podejściu i dużym nakładzie pracy można zyskać sobie renomę w środowisku freelancerów i zarabiać niemałe pieniądze.


Agencje SEO

Wśród reklamodawców coraz większą popularnością cieszą się agencje SEO, w których gestii leży, najprościej rzecz ujmując, ogół zabiegów zmierzających do tego, aby strona internetowa reklamodawcy osiągnęła jak najwyższą pozycję w rankingach wyszukiwarek internetowych. Jeśli jesteśmy, dajmy na to, właścicielami hotelu, mającego własną stronę internetową, i chcielibyśmy ściągnąć na nią jak największą ilość internautów, warto byłoby zwrócić się z pomocą do takiej właśnie agencji. Jeśli bowiem nasza witryna nie będzie widoczna dla wyszukiwarek, nie będzie również widoczna dla naszych potencjalnych gości. Zlecając agencji SEO zoptymalizowanie serwisu, zwiększamy swoje szanse na zaistnienie w świadomości internautów.

Optymalizacja serwisu internetowego obejmuje nie tylko ingerencję w kod HTML czy inne stricte techniczne zabiegi, ale również przystosowanie treści tekstowych i wizualnych witryny do oprogramowania rządzącego wyszukiwarkami. Tutaj kończy się praca programisty, a zaczyna poletko copywritera. Do jego zadań należy tworzenie takich tekstów, które z jednej strony włączą serwis w zasięg wyszukiwarek, z drugiej natomiast będą atrakcyjne dla czytelnika.

Coraz większe znaczenie ma także content marketing, czyli tworzenie wartościowych treści i publikowanie ich chociażby na innych, powiązanych tematycznie portalach. Taki artykuł z linkiem to jeden z najlepszych sposobów link buildingu. Opcję publikacji artykułów sponsorowanych daje m.in. system VortalCloud.


Portale dla copywriterów

W polskim internecie funkcjonuje kilka serwisów adresowanych zarówno do copywriterów, jak również przedsiębiorstw czy osób fizycznych, chcących skorzystać z ich usług. Do najbardziej znanych należą: www.freelancer.pl, www.oferia.pl  i www.seotxt.pl. Pierwsze dwa mają bardziej „demokratyczny” charakter, gdyż każdy freelancer może założyć na nich konto i rozpocząć działalność bez odgórnej akceptacji. Serwisy wyposażone są w dogodny interfejs, który pozwala freelancerom przebierać w ofertach pogrupowanych ze względu na obszar działalności zleceniodawcy; zleceniodawcom natomiast umożliwia przegląd profili copywriterów, które ci mogą dowolnie aranżować. Na seoTXT zespół copywriterów składa się z osób, które musiały uprzednio przejść proces selekcji.


Blogowanie może być opłacalne

Innym obszarem działalności copywritera mogą być różnego rodzaju blogi. Przy czym można prowadzić bloga w pojedynkę, co wiąże się oczywiście z większym nakładem pracy (przynajmniej na początku, gdy trzeba zadbać o wystrój graficzny i nieszablonowy interfejs), bądź współtworzyć bloga już funkcjonującego w internetowym uniwersum. Jeśli zaskarbimy sobie zainteresowanie internautów i zyskamy w blogosferze znaczącą pozycję, mamy szansę zwrócić na siebie uwagę firm, którym z takich czy innych względów zależałoby na wypromowaniu swoich produktów bądź usług na naszym blogu. Jeśli prowadzimy bloga o tematyce modowej, możemy liczyć na zainteresowanie ze strony firm odzieżowych i obuwniczych; jeśli piszemy o sprzęcie komputerowym, możemy otrzymać propozycję współpracy od producentów hardware’u itd. Warto jednak pamiętać, że priorytetowym celem powinno być zadowolenie czytelnika i potencjalnego nabywcy reklamowanego produktu. Jeśli pozwolimy sobie na promocję produktów wątpliwej jakości, szybko stracimy zaufanie internautów i zaprzepaścimy swoją pozycję.


Scharakteryzowane powyżej sposoby zarobku nie wyczerpują wszystkich możliwych, które może wziąć pod uwagę copywriter. Należą one jednak do najpopularniejszych. Przy okazji warto napomknąć, że znajomość języka angielskiego w ogromnym stopniu zwiększa nasze szanse na powodzenie, gdyż np. na portalu www.freelancer.com zdecydowana większość ofert pochodzi od zleceniodawców zagranicznych.