Drupal Commerce a WooCommerce - skrypty pod sklep internetowy a popularne CMS-y

Drupal Commerce a WooCommerce - skrypty pod sklep internetowy a popularne CMS-y

Zarówno Drupal Commerce, jak i WooCommerce to skrypty, które oparte są już na istniejących CMS-ach. Tworząc sklep internetowy, musimy wybrać jedną, konkretną platformę, która spełni wszystkie nasze oczekiwania.

W dzisiejszym artykule postaramy się dokładnie scharakteryzować wspomniane platformy e-commerce.

 

Czym jest CMS?

Zanim zaczniemy mówić o skryptach pod sklepy internetowe, musimy sobie wytłumaczyć, czym tak naprawdę jest CMS. To skrót od angielskiego wyrażenia – Content Management System, oznaczającego system zarządzania treścią. Za pomocą CMS-a mamy możliwość tworzenia, edycji oraz publikowania treści w dowolnej postaci. Większość systemów nie wymaga nawet podstawowej znajomości języków programowania.

Tworząc sklep internetowy, mamy szereg możliwości. Niektórzy wybierają autorskie CMS-y, które tworzone są specjalnie dla klienta. Najpopularniejszą opcją jest wybór gotowego i popularnego CMS-a. Dzięki temu mamy nieograniczony dostęp do dodatkowych modułów oraz for, na których udzielają się twórcy oraz użytkownicy. Najlepszymi oraz najbardziej popularnymi systemami są: WordPress oraz Drupal.

 

WooCommerce – charakterystyka

WooCommerce jest wtyczką, którą można zainstalować na wspomnianym wcześniej WordPressie. Instalacja oraz obsługa samego CMS-a jest bardzo prosta, dlatego też WordPressa wybiera tak szerokie grono użytkowników. Zainstalowanie wtyczki WooCommerce jest równie proste.

Jeżeli mieliśmy już wcześniej styczność z WordPressem, to nie powinniśmy mieć żadnych problemów z obsługą WooCommerce. Osoby, które po raz pierwszy spotykają się z tym systemem, nie powinny się o nic martwić. Interfejs jest bardzo przyjazny oraz intuicyjny.

Wtyczki SEO dodawane do WordPressa sprawiają, że cały system jest bardzo przyjazny w pozycjonowaniu. Użytkownik ma możliwość dowolnej zmiany URL-i (linków do stron), meta tagów czy dopasowywania treści pod słowa kluczowe.

Wtyczka WooCommerce jest darmowa. Niestety w miarę rozwoju sklepu będziemy musieli stale ją rozbudowywać o nowe, płatne moduły.

Ogromną zaletą tej wtyczki jest jej konfigurowalność. Mamy możliwość dostosowania wyglądu dosłownie każdego aspektu sklepu oraz produktu.

Pomimo wszystkich zalet WooCommerce ma również swoje wady. Aby obsługiwać dużą liczbę produktów oraz zamówień, należy regularnie optymalizować system. Niestety w przypadku dużych sklepów obsługa całego panelu nie jest wydajna ani przyjazna.

Wydawać by się mogło, że częste aktualizacje systemu to pozytyw. W przypadku WooCommerce tak jednak nie jest, ponieważ trzeba je przeprowadzać manualnie. Część obsługiwanych wtyczek może nie nadążyć z aktualizacjami WordPressa, co może powodować nieprawidłowe działanie niektórych elementów. System nie jest również bardzo zaawansowany, co stanowi ogromną wadę. Nie posiada rozbudowanej możliwości raportowania i analizowania działań sprzedażowych czy wielu innych przydatnych funkcjonalności marketingowych.

 

Drupal Commerce – charakterystyka

Drugi skrypt na naszej liście to rozszerzenie do popularnego CMS-a, którym jest Drupal. Niestety w odróżnieniu od WooCommerce wymaga on poświęcenia większej ilości czasu na instalację. Osoby początkujące mogą mieć z tym spore problemy, dlatego firmy, które chcą postawić sklep internetowy w oparciu o Drupal Commerce, często korzystają z serwisów, które specjalizują się w danym systemie (sprawdź stronę ekspertów do spraw sklepów internetowych na Drupalu – Smartbees.pl).

Jeżeli już wcześniej mieliśmy do czynienia z Drupalem, to z pewnością poradzimy sobie z obsługą Drupal Commerce. Nauka tego CMS-a od podstaw wymaga poświęcenia setek godzin.

Drupal Commerce, tak samo jak WooCommerce, jest seo-friendly, co oznacza, że jest bardzo przyjazny w pozycjonowaniu. Użytkownik w prosty sposób może zmieniać URL-e, dodać sklep do Google Analytics, utworzyć meta tagi dla stron i podstron oraz wygenerować mapę strony.

Dzięki modułom Drupal Commerce nie stawia żadnych ograniczeń przed użytkownikiem. Mamy możliwość rozbudowania sklepu internetowego wedle własnych potrzeb.

Skrypt ten w odróżnieniu od WooCommerce świetnie radzi sobie z obsługą dużych sklepów internetowych.

Drupal Commerce niestety ma swoje wady. Co prawda nie ma ich tak wiele jak WooCommerce, ale zawsze. Jako pierwszą należy wymienić trudność instalacji oraz obsługi. Jeżeli chcemy prowadzić sklep internetowy w oparciu o ten system, warto powierzyć to firmie, która specjalizuje się w tworzeniu sklepów na Drupalu. Druga wada to wydajność. Wybierając Drupala należy liczyć się z tym, że będziemy musieli wykupić bardzo wydajny serwer, co wiąże się z kosztami.

 

Podsumowanie – który skrypt wybrać?

WooCommerce jest dobrym rozwiązaniem dla małych oraz średnich sklepów internetowych. Jeżeli planujemy prowadzenie drobnej sprzedaży, powinniśmy wybrać właśnie ten skrypt. Drupal Commerce świetnie nada się do obsługi sklepu internetowego każdej wielkości. Z łatwością poradzimy sobie z obsługą ogromnych ilości produktów oraz zamówień. Dodatkowo nie mamy żadnych ograniczeń, jeżeli chodzi o rozbudowywanie strony internetowej. Z tej racji polecamy właśnie Drupal Commerce.