Jak zaprojektować wizytówki dla firmy?

Wizytówka to tania i skuteczna forma prezentacji. Powinna godnie reprezentować właściciela i utrzymywać dobre wrażenie, jakie wywołała wstępna rozmowa z kontrahentem.

Ze względu na istotną rolę, jaką odgrywa na pewnym poziomie rozmów biznesowych, projekt i wykonanie kart wizytowych warto zlecić wyspecjalizowanym agencjom. Lepiej unikać gotowych szablonów, które przez swą powtarzalność powodują, że nasza firma skojarzyć się może jako banalna i nieciekawa.

Absolutne minimum danych, które powinny się znaleźć na wizytówce, to:

  • stanowisko, imię i nazwisko posiadacza,
  • nazwa firmy,
  • dane adresowe,
  • dane kontaktowe: telefon, adres e-mail, strona internetowa,
  • logo firmy.

Dwujęzyczność wizytówek wskazana jest w zasadzie tylko dla biur tłumaczeń lub szkół językowych. W innych przypadkach najkorzystniej jest przygotować dwa wzory - dla Polaków i kontrahentów innojęzycznych.

Oczywiście powyższe dane to nie wszystko. One znajdują się na każdej karcie. Tym, co przyciąga uwagę jest strona graficzna i to od niej zależy najwięcej. Jedynym, poza danymi, standardem jest rozmiar - w Polsce przyjęło się używanie wizytówek 90x50 milimetrów, podczas gdy na Zachodzie popularniejsze jest 85x55 milimetrów. Większe rozmiary nie zmieszczą się do ani wizytownika, ani do przegródki w portfelu, więc ujednolicenie jest pod tym względem jak najbardziej wskazane.

 

Cała reszta zależy od inwencji projektanta. Powinien on postawić na kilka oczywistych cech:

  • oryginalność

Pomysł to podstawa. Projekt może nawiązywać do branży, cieszyć oko designem, być wykonany z nietypowego materiału - przede wszystkim być nietuzinkowy i wyjątkowy.

  • przejrzystość

Na małej powierzchni znajduje się dość sporo danych, więc ważne jest, by były one czytelnie skomponowane i pozbawione przesadnej ornamentyki.

  • atrakcyjność wizualna

Ludzie lubią ładne rzeczy, chętnie im się przyglądają, a im bardziej kontrahent będzie przyglądał się twojej wizytówce, tym bardziej cię zapamięta.

  • kontynuacja wizualnej identyfikacji firmy

Dopasowanie kolorystyczne wizytówki do tego, które zastosowane zostało w logo czy na samochodach, papierach firmowych, ulotkach. Wizytówka powinna być spójna z całą strategią wizerunkową przedsiębiorstwa i ściśle się z nią komponować.

  • wysoka jakość

Dobry, twardy papier, minimum 300-350g/m2. Częściowe lakierowanie, uwypuklenie pewnych elementów – wszystko, co sprawia wrażenie elegancji i solidności.

 

Ładnie zaprojektowana i wykonana wizytówka jest nie tylko przedstawieniem firmy i formą nawiązania kontaktu, ale i gadżetem, który odpowiednio dobrany oddaje charakter tak przedsiębiorstwa i osoby, która je reprezentuje.

 

RP