Kuracja na odmrożone dłonie

To fakt, z którym nie można dyskutować. Kończyny to części naszego ciała, które odmrozić jest nam najłatwiej ze względu na to, że są najczęściej narażone na niesprzyjające warunki atmosferyczne jakim jest przykładowo mróz.

Poza tym dłonie bez względu na wszystko bardzo często muszą pozostać odsłonięte. Istnieje kilka stopni odmrożeń. Najczęściej jednak dochodzi do jedynie pierwszego stopnia. Objawia się on silnym zaczerwienieniem skóry oraz bólem, świądem skóry. Mamy wrażenie, że nasza skóra spuchła. Wbrew pozorom to bardzo dobre objawy. Gorzej gdy nie czujemy już nic. lub pojawiają się pęcherze z płynem surowiczym lub wysięk. To kolejne stopnie odmrożenia, które wymagają już interwencji lekarskiej.

Domowe sposoby na odmrożenia

Do zastosowania, uwaga podkreślamy jeszcze raz, jedynie przy pierwszym stopniu odmrożenia.

  • Nie rozcieramy i nie pocieramy skóry

  • Moczymy dłonie w ciepłej, ale nie gorącej wodzie - co najwyżej 25 stopni Celsjusza

  • Nie stosować zimnej wody lub śniegu

  • Rozgrzewamy się od środka gorącymi płynami, ale nie alkoholem, który powodje jeszcze szybsze wyziębienie

  • Nie sięgamy po nikotynę

Jeśli mamy już do czynienia z drugim stopniem odmrożenia nie należy przebijać ich, natomiast należy je zabezpieczyć opatrunkiem jałowym i bandażem. Objawem, który zawsze powinien nas zaalarmować jest pojawienie się gorączki. Świadczyć ona może o niebezpiecznej martwicy. Towarzyszyć jej mogą również zawroty głowy i ogólnie złe samopoczucie.

Jeśli jednak nie doszło jeszcze do tak poważnych, jak opisywane wyżej objawy, to z odmrożeniem dłoni możemy sobie radzić dodatkowo chociażby przez:

  • kąpiel parafinową

  • moczenie dłoni na przemian w chłodnej i ciepłej wodzie

  • kąpiel dłoni w ciepłej oliwie z oliwek

  • delikatne wcieranie kamfory

Najważniejsza jest tu jednak profilaktyka i nie dopuszczenie do powstania groźnych w skutkach odmrożeń. Co robić? Oczywistym jest zakrywanie dłoni, ale również odpowiednie ich natłuszczanie w zimowe dni. Wzmacnia to ich warstwę lipidową i zapewnia lepszą termoregulację. Zimą powinniśmy też zadbać o zapewnienie właściwego ukrwienia kończyn i nie tamować przepływu krwi.