Olej kokosowy, czyli najlepszy olej

Olej kokosowy, czyli najlepszy olej

Olej kokosowy bije rekordy popularności, to podobno najlepszy olej. Jaki cechom zawdzięcza swoją atrakcyjność?

Tłuszcze nie takie straszne, jak je malują

Z jednej strony oleje uznaje się za cenne źródło zdrowia i urody. Z drugiej - oleje to tłuszcze, a tłuszcze uchodzą za niezdrowe. Nie do końca słusznie. Oleje są zdrowe i mają w swoim składzie tłuszcze, ale tłuszcze tłuszczom nierówne. Podstawowy podział tłuszczów obejmuje: tłuszcze nasycone oraz tłuszcze nienasycone.

 

Tłuszcze nasycone – złe tłuszcze

Tłuszcze nasycone nazywa się potocznie złymi tłuszczami. Wywierają bowiem szkodliwy wpływ na zdrowie. Mimo że dostarczają energii, to jednak podwyższają przy tym poziom cholesterolu, prowadząc do miażdżycy przez zapychanie i zatkanie naczyń krwionośnych. Tłuszcze nasycone znajdują się w mięsach, słodyczach i margarynach.

 

Tłuszcze nienasycone – dobre tłuszcze

Tłuszcze nienasycone nazywa się potocznie dobrymi tłuszczami. Wywierają bowiem korzystny wpływ na zdrowie. Po pierwsze, dostarczają energii, a po drugie - obniżają poziom cholesterolu, chroniąc przed miażdżycą, która prowadzi do chorób wieńcowych, a w efekcie do zawałów serca i udarów mózgu. Tłuszcze nienasycone znajdują się w oliwie, olejach, orzechach i masłach.

 

Olej a oliwa

Olej i oliwę traktuje się niekiedy jako jedno i to samo - niesłusznie. Olej tłoczy się np. ze słonecznika, winogron, kukurydzy czy rzepaku, podczas gdy oliwę zawsze tłoczy się z oliwek. Oleje i oliwy wykorzystuje się do smażenia, ale warto wiedzieć, że utlenianie, bardzo szkodliwy proces, zachodzi bardziej w olejach niż w oliwach. Dlatego oleje najlepiej stosować do potraw na ciepło, a oliwy do potraw na zimno.

 

Olej kokosowy

Obok olejów ze słonecznika, winogron, rzepaku i kukurydzy w sklepach dostępny jest olej kokosowy. Pozyskuje się go z tłoczenia kopry, czyli twardego miąższu orzecha palmy kokosowej, a więc po prostu z kokosa. Olej kokosowy ma oczywiście zapach i smak kokosa, a jego kolor jest biały lub jasnożółty.

 

Właściwości oleju kokosowego

Olej kokosowy zawiera kwas laurynowy, który wzmacnia odporność, bo wykazuje właściwości bakteriobójcze. Inny składnik to kwas kaprylowy, działający z kolei grzybobójczo; wpływa korzystnie nie tylko na zdrowie, ale też na urodę, zwłaszcza skórę i włosy. Ponadto olej kokosowy ułatwia wchłanianie substancji odżywczych, nie obciąża przewodu pokarmowego oraz zapobiega wielu chorobom, na przykład Alzheimerowi.

 

Kontrowersje wokół oleju kokosowego

Olej kokosowy oprócz tego, że zawiera zdrowe tłuszcze nienasycone, to zawiera też niezdrowe tłuszcze nasycone. Należy jednak zaznaczyć, że tłuszcze te posiadają krótkie łańcuchy, zwłaszcza w porównaniu do długości tych samych łańcuchów w mięsie czy słodyczach. Sprawia to, że o wiele szybciej ulegają one rozbiciu w organizmie, a co za tym idzie - nie okazują się tak szkodliwe, jak mogłoby się wydawać. A ponieważ olej kokosowy ma wiele cennych właściwości, naprawdę warto go spożywać.

Zobacz olej kokosowy BIO.