Skuteczne sposoby na bezsenność

Skuteczne sposoby na bezsenność

Jedna nieprzespana noc, raz na jakiś czas, to jeszcze nic strasznego. Gorzej już, gdy problemy z zaśnięciem mamy od dwóch, trzech tygodni. Wtedy możemy mówić, że pojawiła się u nas bezsenność. Jak walczyć z nią skutecznie?

Stres kontra sen

Jak w przypadku większości problemów ze zdrowiem, także bezsenność da się wyeliminować poprzez poznanie jej przyczyny. U każdego z nas może się na nią składać oczywiście kilka czynników – wewnętrznych oraz zewnętrznych. Do tych pierwszych zaliczamy głównie nękające nas choroby i niekorzystne stany psychiczne. Depresja, nadczynność tarczycy, reumatyzm, cukrzyca czy nadciśnienie to tylko niektóre schorzenia mające olbrzymi wpływ na jakość snu. Zdiagnozowanie ich w gabinecie lekarskim i podjęcie leczenia jest wtedy niezbędne. Lekarz znajdzie też odpowiednie rozwiązanie, gdy okaże się, że cierpimy na niedobór melatoniny.

Nocny wypoczynek zależy również od tego, jak przeżyliśmy poprzedzający go dzień. Stresująca praca oraz, idące tutaj w parze, palenie papierosów i nieprawidłowa dieta, nie są sprzymierzeńcami spokojnych nocy. Kładąc się do łóżka w stanie rozstrojenia nerwowego, nie możemy liczyć na szybkie nadejście snu, nawet, jeśli padamy z nóg. Powinniśmy wtedy popracować nad zmianą trybu życia. O ile porzucenie obecnej, stresogennej pracy, może być niemożliwe, o tyle, z pewnością, da się złagodzić skutki nerwowej atmosfery. Możemy dochodzić do tego stopniowo.

Najpierw zmieńmy dietę – zestresowany organizm potrzebuje zastrzyku witamin i minerałów, więc dajmy mu go w postaci świeżych warzyw oraz owoców. Pijmy mniej kawy i rozstańmy się z papierosami, których palenie może dodatkowo powodować bezdech senny. Ostatni posiłek zjedzmy na 2-3 godziny przed snem. Powinien być lekki, aby organizm nie musiał długo pracować nad jego trawieniem.

Wieczorem lepiej się zrelaksować i przysposobić do snu, niż korzystać z komputera. Dla odmiany można poczytać książkę lub wziąć gorącą kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego. Poza relaksem, zadbajmy jednak także o codzienną porcję ruchu, niezbędną dla utrzymania zdrowia i formy.


Jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz

Czynniki zewnętrzne, które mogą przeszkadzać nam w zasypianiu, o wiele łatwiej jest wyeliminować. Zalicza się do nich nieodpowiednia temperatura w sypialni, źle dobrany materac lub hałas. Po pierwsze, pamiętajmy, że sypialnia jest miejscem wypoczynku. Wynieśmy z niej sprzęty elektroniczne i nigdy nie śpijmy przy włączonym komputerze, telewizorze lub radiu. W pokoju ma być cicho i ciemno. Pomieszczenie należy przed snem przewietrzyć oraz obniżyć temperaturę do około 18 stopni Celsjusza.

Po drugie, przywiązujmy wagę do tego, w czym śpimy. Chodzi tu przede wszystkim o pościel, która ma być świeża i czysta. Liczy się też odpowiedni dobór materaca oraz poduszek. Mają być dostosowane do naszych potrzeb, wagi, wzrostu i ewentualnych problemów z kręgosłupem.

 

Elżbieta Gwóźdź